Kolorystyka CMYK

Kolorystyka CMYK


Projekt powinien być przygotowany w przestrzeni barwnej CMYK lub Pantone. Niedopuszczalne jest stosowanie elementów zapisanych w przestrzeni barwne RGB.

 
Monitory wyświetlają kolory w przestrzeni RGB (czerwony, żółty, niebieski) natomiast maszyny drukują w rozbarwieniu CMYK (Cyjan, Magenta, żółty, czarny). Projekty graficzne opracowywane z myślą o druku offsetowym lub cyfrowym powinny być przygotowane w przestrzeni barwnej CMYK. Kolory RGB po konwersji na CMYK mogą ulec zmianie, niekiedy bardzo znacząco. Niektóre barwy wyświetlane na monitorze nie mają odwzorowania w palecie CMYK, zwłaszcza dotyczy to kolorów bardzo nasyconych czy fluorescencyjnych. W takim przypadku można użyć w projekcie kolorów z palety Pantone, jednak każdy dodatkowy kolor będzie oznaczał wzrost kosztów, co przy małych nakładach często jest nieopłacalne. Jeżeli druk ma być tylko wykonany w czterech podstawowych kolorach CMYK w projekcie nie mogą być użyte kolory dodatkowe (Pantone). Pozostawienie ich będzie skutkowało automatyczną zamianą na składowe CMYK, co w większości przypadków oznacza powstanie różnic kolorystycznych.
Należy również pamiętać, że każdy monitor będzie wyświetlał kolory inaczej, zwłaszcza monitory nieskalibrowane specjalnie do pracy w poligrafii. Najbardziej zbliżone wyświetlanie kolorów będą miały właśnie monitory odpowiednio skalibrowane, i specjalnie przeznaczone do grafiki, jednak nawet one nie odzwierciedlą kolorów w 100% dokładnie tak, jak wyjdą w druku.

Wygląd kolorów na wydruku zależny jest w również od rodzaju użytego papieru. Na papierze powlekanym, kredowym kolory będą bardziej nasycone niż na papierze niepowlekanym, np. offsetowym. Ten drugi rodzaj papieru wchłania więcej farby, co sprawia, że kolory stają się bardzie zgaszone. Poszczególne rodzaje papieru różnią się też poziomem bieli, co również wpływa na odwzorowanie kolorów na wydruku, zwłaszcza w projektach z dużą ilością jasnych barw. Miejsca, które w projekcie są białe będą miały kolor podłoża (papieru). Podobnie wygląda kwestia druków uszlachetnionych folią. Ten sam wydruk bez uszlachetnienia, pokryty folią błysk czy folią mat da zupełnie odmienny efekt wizualny.

 

Podczas projektowania należy również pamiętać o maksymalnym stopniu pokrycia farbą (TAC), który nie powinien przekraczać wartości:
- papier powlekany 280%,
- papier niepowlekany 260%.
Dla uzyskania wyraźnej głębi w aplach koloru czarnego zaleca się generować kolor czarny z użyciem pozostałych kolorów w wartościach sumarycznych (K100+ C M - bez użycia koloru żółtego) nie przekraczających dopuszczalnych limitów TAC
 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel